Kultura 03.06.2020

Warsztaty uważnego pisania na 9. Festiwalu Miłosza

Ćwiczenia z obserwacji, zabawa zdaniami, wspólne lektury i rozważania, czy dalekie czytanie jest lepsze niż bliskie. To tylko wybrane zagadnienia, które pojawią się na wakacyjnych warsztatach uważnego pisania w ramach Festiwalu Miłosza. Zajęcia w formie online stanowią cykl uzupełniających się trzech modułów prowadzonych przez ważne postacie współczesnego świata literackiego: poetkę i pisarkę Barbarę Klicką, pisarza i fotografa Mikołaja Grynberga, a także historyka i krytyka literatury Tomasza Cieślaka-Sokołowskiego. Warsztaty są bezpłatne. Zapraszamy!

 

 

Moduł 1: Uważnie czytać i pisać

Prowadzenie: Barbara Klicka

Terminy zajęć: 3 lipca, 10 lipca, 17 lipca, godz. 17.00-19.00

 

„Wydaje mi się, że warsztaty kreatywnego pisania polegają w dużej mierze na wspólnym czytaniu. Czytaniu tekstów cudzych, ale też własnych w taki sposób, jakby były ciut cudze. Będziemy więc wspólnie czytać. Będziemy też bawić się zdaniami, przyglądać temu, jaką robotę potrafi w nich wykonać wyobraźnia. Chodzi rzecz jasna o to, żeby była radocha, nawet jeśli nie zawsze bardzo wesoła”. (Barbara Klicka)

 

Moduł 2: Bacznie patrzeć i pisać

Prowadzenie: Mikołaj Grynberg

Terminy zajęć: 24 lipca, 31 lipca, 14 sierpnia, godz. 17.00-19.00

 

„By opowiadać, trzeba umieć słuchać i obserwować. Fabuła źle się rozwija bez obrazów. Ćwiczenia z obserwacji rozbudowują warsztat i ułatwiają prowadzenie narracji. Zapraszam na ćwiczenia z bacznego patrzenia i pisania””. (Mikołaj Grynberg)

 

Moduł 3: Krytyka poetycka

prowadzenie: Tomasz Cieślak-Sokołowski

Terminy zajęć: 7 sierpnia, 21 sierpnia, 28 sierpnia, godz. 17.00-19.00

 

„We wstępie do swojej książki Differentials z 2004 roku Marjorie Perloff zastanawiała się: »Czy dalekie czytanie (far reading) ma być lepsze niż bliskie (close reading)? Cóż, nie do końca, choć być może samo czytanie jest passé, skoro wiersz czy powieść okazują się jedynie przykładem takiej czy innej teorii, skoro można skupiać się na wybranych urywkach tekstu«. Postaramy się, po pierwsze, czytać wiersze w całości (stawiając przy tym domysły, co ów cały przebieg tekstu poetyckiego może oznaczać), po drugie, będziemy przybliżać się do wybranych wierszy współczesnych poetek i poetów w nadziei, że pomogą się nam one jakkolwiek poukładać ze światem”. (Tomasz Cieślak-Sokołowski)

ZGŁOSZENIA

 

Zainteresowanych prosimy o przesłanie uzasadnienia chęci wzięcia udziału w warsztatach (ok. 2000 znaków) na adres warsztaty@fundacjamiastoliteratury.pl.

 

Termin nadsyłania zgłoszeń: 25 czerwca 2020 roku do godziny 23.59. Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach zostaną o tym powiadomione drogą mailową.

 

Udział w warsztatach jest bezpłatny.

 

Organizatorami Festiwalu Miłosza są Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundacja Miasto Literatury

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.