Kariera 10.04.2014

JAK WYWRZEĆ DOBRE WRAŻENIE NA ROZMOWIE REKRUTACYJNEJ

Źródło: ShutterStock

Dla wielu osób rozmowa rekrutacyjna jest bardzo stresująca. Często zastanawiamy się co może nas na takiej rozmowie spotkać, o co zapyta nasz przyszły pracodawca bądź osoba rekrutująca?

Recepta wydaje się banalna… A mianowicie najważniejsze jest dobre przygotowanie!

Zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną jest szansą na uzyskanie wymarzonej przez nas pracy.  Zanim jednak dojdzie do otrzymania posady, czeka nas proces rekrutacyjny, często wieloetapowy.

Zanim wybierzemy się spotkanie z naszym przyszłym pracodawcą przygotujmy się z wiedzy na jego temat, stanowiska pracy na które aplikujemy oraz branży w której chcemy pracować. Im więcej pozyskamy informacji, tym więcej zyskujemy pewności siebie. Nie ma nic gorszego na rozmowie rekrutacyjnej niż kandydat nie znający odpowiedzi na pytanie „dlaczego właśnie aplikował do tej firmy”? „Co zdecydowało o jej konkurencyjności”? „Na co zwrócił największą uwagę przeglądając stronę firmy”? Są to podstawowe pytania, które w szybki i bardzo prosty sposób pokazują czy kandydat przygotował się do rozmowy. Na tej podstawie analizujemy też podejście kandydata do przyszłej pracy.

Rozmowa rekrutacyjna trwa zwykle ok. 45 min i jest to czas poświecony tylko i wyłącznie dla kandydata i to nam powinno zależeć, żeby ten czas wykorzystać jak najlepiej na przedstawienie się i pokazanie naszych umiejętności i doświadczenia zawodowego.

Zasadniczo rozmowę rekrutacyjną możemy podzielić na trzy najważniejsze etapy:

  1. Faza poznania się – trwa kilka pierwszych minut i zwykle w tej fazie osoba rekrutująca zadaje luźne pytania. Etap ma na celu rozluźnienie sytuacji, wymienienie kilku zdań zupełnie nie związanych z pracą np. „czy jechaliśmy na rozmowę tramwajem i jakim numerem”?. „Jak minęła podróż”? „Czy napijemy się czegoś”? Jest to moment w którym możemy skomentować jakiś fakt np. Łatwo do Państwa trafić, ponieważ budynek firmy wygląda dokładnie tak samo jak na zdjęciach na stronie internetowej. Jest to informacja, która pokazuje, że kandydat się przygotował do rozmowy w domu i zapoznał ze stroną internetową.
     
  2. Faza budowania opinii na temat kandydata – trwa średnio ok. 30 min. Jest to zdecydowanie najdłuższa część rozmowy. W tej fazie osoba rekrutująca zadaje nam pytania na podstawie naszych dokumentów aplikacyjnych oraz sprawdza na podstawie udzielonych odpowiedzi czy nasz profil zgadza się z profilem idealnego pracownika na konkretne stanowisko. Pytania będą dotyczyły: doświadczenia zawodowego, odbytych kursów, umiejętności, osiągnięć, oczekiwań względem przyszłego pracodawcy, oceny zaangażowania. Na tym etapie również łatwo jest sprawdzić czy informacje zawarte w naszym CV faktycznie są prawdziwe więc jeśli napisaliśmy w naszych dokumentach, że znamy Excela na poziomie zaawansowanym, to nie bądźmy zaskoczenie jeśli nagle zostaniemy poproszeni o wykonanie zadania właśnie w tym programie. Bądź jeśli np. napisaliśmy w CV, że znamy język angielski na poziomie komunikatywnym, to osoba rekrutująca może nas poprosić o kontynuację rozmowy w języku obcym. W tej części rozmowy bardzo ważne jest aktywne słuchanie i formułowanie konstruktywnych i prawdziwych wypowiedzi, które pozwolą nas pokazać jak w najlepszym świetle. Ważne też, żeby nasze odpowiedzi były spójne z informacjami zawartymi w naszych dokumentach aplikacyjnych. Pamiętajmy, żeby odpowiadać pełnymi zdaniami na zadane pytania. Nie odpowiadajmy pytaniem na pytanie. Unikajmy książkowych regułek nauczonych na pamięć. Nie używajmy kolokwializmów. Nie przerywajmy osobie rekrutującej w trakcie mówienia. Bądźmy przygotowani na zaskakujące pytania np. „Jak osobie niewidomej wytłumaczyć kolor niebieski”? Zadaniem tych pytań jest określenie naszej kreatywności, odporności na stres,  radzenia sobie w trudnej, nietypowej sytuacji. Osoba rekrutująca na tej postawie jest w stanie ocenić czy informacje jakie zawarliśmy w swoich dokumentach aplikacyjnych na nasz temat np. że jesteśmy komunikatywni i potrafimy działać pod presją czasu faktycznie są prawdziwe. Sprawdzenie wiarygodności informacji można również sprawdzić za pomocą testu.
     
  3. Faza kończąca – w tej fazie osoba rekrutująca daje kandydatowi możliwość na zadawanie pytań, uzupełnienie informacji na temat stanowiska. Jest to też sygnał, że rozmowa rekrutacyjna powoli będzie zmierzała do końca. Do tej fazy kandydat również powinien przygotować się wcześniej. Niezadanie żadnego pytania bądź zadanie pytania nieodpowiedniego jest negatywnie odbierane. Więc zanim cokolwiek powiemy zastanówmy się wcześniej co chcielibyśmy wiedzieć na temat stanowiska na które aplikujemy. Np. od kiedy planują Państwo zatrudnić nową osobę? Czy planują Państwo pakiet szkoleń dla nowego pracownika? Jak wygląda u Państwa system wdrażania nowej osoby? Jeśli nie mamy więcej pytań osoba rekrutująca zakończy rozmowę podziękowaniami i informacją, że o wynikach rozmowy rekrutacyjnej zostaniemy poinformowani droga telefoniczną bądź mailową. Jeśli termin oczekiwania na wyniki nie zostanie uściślony, to nie bójmy się o niego dopytać.

 

Pamiętajmy zatem, że odpowiednie przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej zwiększa prawdopodobieństwo otrzymania wymarzonej pracy.