Finanse 24.08.2016

Różne oblicza marketingu

Pod pojęciem marketingu kryje się, w największym skrócie, strategiczne działanie, którego celem jest dotarcie z ofertą do potencjalnych odbiorców. Ta specyficzna forma komunikacji widoczna jest we wszystkich sferach życia, oddziałuje ona nawet na nasze zmysły.

Internet stał się medium, które może najlepiej dotrzeć do potencjalnych odbiorców wszelkiego rodzaju dóbr. Trudno się zatem dziwić, że właśnie w sieci można znaleźć wszelkiego rodzaju kampanie promocyjne zakrojone na szeroką skalę. Przybierają one niekiedy zaskakujące formy.

 

Marketing w sieci

Internet stanowi medium, które nieprzerwanie od lat święci największe tryumfy, jeśli chodzi o zainteresowanie specjalistów od marketingu. Trudno się zresztą dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w sieci aktywnie uczestniczą miliardy potencjalnych klientów.
Szacuje się, że rynek promowania stron internetowych w wyszukiwarkach osiągnął w ubiegłym roku wartość przekraczającą miliard złotych.

Aby marketing internetowy był skuteczny, powinien odznaczać się prostotą przekazu, atrakcyjną formą, a także przykuwającą uwagę treścią. W zalewie treści na stronach internetowych najważniejszym celem jest dotarcie do potencjalnego odbiorcy.
Tym, czym powinni kierować się specjaliści od promowania wszelkiego rodzaju dóbr, są możliwości percepcji potencjalnych odbiorców. Według tegorocznego raportu iab Polska „Konsumpcja treści online a marketing” nasze możliwości percepcyjne w odbiorze treści są znacznie ograniczone. Zapamiętujemy 10% tego, co usłyszymy, 20% tego, co przeczytamy, a 80% tego, co zobaczymy. Zatem aby dotrzeć do odbiorcy, należy skupić się w głównej mierze na efekcie wizualnym. Najlepiej będzie, jeżeli dotrze on do potencjalnego klienta w ciągu 10 sekund – tyle bowiem czasu spędza na danej stronie połowa internautów. Nawet 60% użytkowników sieci czyta zaledwie 1/5 artykułu.

 

Marketing branżowy – w polityce, sporcie i nie tylko

Marketing polityczny wiąże się ze swoistą formą promowania. W tym przypadku „produktem” jest ugrupowanie lub kandydat na określone stanowisko. Istotą marketingu politycznego jest zastosowanie wszelkiego rodzaju technik, strategii, działań socjotechnicznych oraz przedsięwzięć z zakresu public relations.

W przypadku tego typu działań w akcję promocyjną zaangażowany jest sztab ludzi odpowiedzialnych między innymi za wizerunek i kontakty z prasą, a także zatrudniani są specjaliści od sondowania opinii publicznej. Celem nadrzędnym jest takie poprowadzenie kampanii, aby wyborcy byli przekonani o słuszności wyboru konkretnego kandydata na określone stanowisko.

Marketing sportowy z kolei ma szerszy zasięg. Można w nim wyróżnić promowanie sportu jako takiego, promowanie organizacji sportowych oraz wykorzystanie sportu w promowaniu innych produktów i usług w ramach rozgrywek, turniejów czy wszelkiego rodzaju mistrzostw.
Szczególne znaczenie ma tutaj marketing wykorzystujący sport jako źródło pozyskania potencjalnych klientów. Jest to specyficzny rodzaj promocji, gdyż dociera się do nich nie poprzez bezpośredni przekaż, ale wykorzystanie określonych zainteresowań odbiorcy. Co ciekawe, tego typu działania marketingowe zataczają coraz szersze kręgi. Nie są to wyłącznie banery reklamowe na stadionach czy sponsorowanie określonej drużyny lub zawodnika, ale różnego typu gadżety, okolicznościowe pamiątki lub akcje promocyjne z okazji rozgrywek.

 

Na początku wspomnieliśmy o marketingu oddziałującym na nasze zmysły. Chodzi tu o aromamarketing, czyli oddziaływanie zapachami na procesy decyzyjne klientów w sklepie. Zapach świeżego chleba w markecie, egzotycznych roślin w biurze podróży czy fantazyjnych aromatów w drogerii ma skłonić do dokonania zakupu pieczywa, wycieczki w najdalsze zakątki globu lub perfum. Działania marketingowe w tym przypadku odnoszą się do naszych pozytywnych skojarzeń zapachu z atrakcyjnością asortymentu w miejscu, w którym właśnie się znaleźliśmy.

 

Jak widać, marketing może mieć różne oblicza, począwszy od szybkiego przekazu wprost, poprzez bardziej złożone budowanie wizerunku, aż po wysublimowane oddziaływanie na nasze zmysły.