Finanse 28.09.2016

Leasing samochodowy dla przedsiębiorcy i konsumenta

Obecnie dostępnych na rynku opcji zakupu samochodu jest bardzo wiele. Nie sposób jednoznacznie wskazać, która forma finansowania auta jest najbardziej korzystna. Jeszcze do niedawna podział wydawał się jasny: leasing dla przedsiębiorców, kredyt dla prywatnych nabywców. Dziś wybór nie jest już tak oczywisty, ponieważ na rynku pojawiła się konsumencka odmiana leasingu.

 

W każdym przypadku wybór formy sfinansowania zakupu samochodu zależy co najmniej od kilku czynników: naszej aktualnej sytuacji finansowej i zdolności kredytowej, korzyści podatkowych oraz od naszych preferencji dotyczących tego, czy chcemy dany samochód posiadać na własność czy też wynajmować.

 

Leasing dla firm

W odróżnieniu od zawiłych procedur kredytowych, leasing samochodowy dla firm to finansowanie, które można uzyskać stosunkowo łatwo i szybko. Uproszczona droga do zawarcia umowy leasingowej ogranicza się zwykle do minimum formalności.

Leasing dla firm cechuje także duża elastyczność. Klient ma możliwość wyboru okresu finansowania (często stosowany przedział to 2-5 lat), wysokości opłaty wstępnej (nawet od 0 proc. wartości auta), a miesięczna rata zależy od wartości końcowej samochodu, opcji wykupu oraz zakresu usług dodatkowych.

Ponadto przez cały lub dużą część okresu finansowania samochód może pozostawać pod opieką wyspecjalizowanych serwisów, np. w ramach pakietów serwisowych, zdejmując z użytkownika ciężar obsługi technicznej pojazdu, przeglądów i napraw. Warto również zwrócić uwagę na korzyści podatkowe płynące z leasingu. Wydatki ponoszone z tytułu leasingu samochodowego można wpisać w koszty prowadzonej działalności.

 

Leasing konsumencki

Mimo że leasing  pozostaje głównie domeną podmiotów gospodarczych, to jednak osoby fizyczne także mogą skorzystać z tej formy finansowania samochodu. Zasady działania tego typu produktów są bardzo zbliżone do ofert dla przedsiębiorców, istnieje jednak klika podstawowych elementów odróżniających te dwie metody finansowania.

Umowa leasingu konsumenckiego przede wszystkim musi być zawarta na czas oznaczony. W przeciwieństwie do firm, prywatny leasingobiorca nie ma możliwości zaliczania wydatków związanych z leasingiem samochodowym do kosztów podatkowych. Z tego względu kontrakty leasingu konsumenckiego nie podlegają warunkowi minimalnego okresu trwania umowy – co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji (2 lata dla samochodów osobowych).

Oznacza to, że okres umowy można dowolnie skracać i wydłużać, tym samym dając konsumentom dużą elastyczność doboru najkorzystniejszych parametrów. Osoby planujące zakup samochodu powinny rozważyć leasing konsumencki także ze względu na to, że nie obciąża on zdolności kredytowej, a także oferuje uproszczone procedury zawarcia umowy. Jest to więc dobra alternatywa dla kredytu. Trzeba jednak pamiętać, że w tym przypadku właścicielem samochodu przez cały czas obowiązywania umowy jest firma finansująca (leasingowa).