Kariera 14.06.2016

Jak stworzyć idealne CV?

Niezależnie od tego, czy szukamy naszej pierwszej pracy, czy też chcemy spróbować innej ścieżki kariery, potrzebujemy czegoś, co skłoni naszego potencjalnego pracodawcę do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. Mowa oczywiście o curriculum vitae, w skrócie – CV, czyli dokumencie, w którym umieszczamy podstawowe informacje o sobie, swoim wykształceniu i doświadczeniu zawodowym. Jak stworzyć CV, które przyciągnie uwagę rekrutera i pozwoli nam wyróżnić się na tle innych kandydatów?

 

Przygotowując CV nie powinniśmy zapominać o tym, że nasz życiorys powinien nie tylko w pełni odzwierciedlać nasz profil zawodowy, ale również prezentować nas w jak najlepszym świetle. Dlatego też tak ważne jest, by pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

 

Pierwsze wrażenie

Kilka do kilkunastu sekund – tyle czasu rekruter poświęca zazwyczaj na wstępne zapoznanie się z nadesłanym CV. Co to oznacza? Okazuje się, że kluczową rolę odgrywa wygląd i estetyka dokumentu. CV musi być przede wszystkim czytelne i przejrzyste, tak, by rekruter mógł uchwycić najważniejsze informacje. Warto zresztą zwrócić uwagę nie tylko na układ graficzny dokumenty, ale także na...zdjęcie. Wielu rekruterów rozpoczyna ocenę CV właśnie od tego elementu – kandydaci, którzy zdecydują się na umieszczenie fotografii powinni pamiętać o tym, by zdjęcie było wykonane przez profesjonalnego fotografa. Najlepiej, jeśli kandydat jest na nim stosownie ubrany i zwrócony profilem do fotografującego.

 

Co powinno znaleźć się w CV?

Pamiętajmy, że CV jest jednocześnie naszą wizytówką – umieszczamy w nim tylko takie informacje, które są interesujące z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy. W dokumencie należy zawrzeć przede wszystkim podstawowe dane osobowe (zwłaszcza numer telefonu i adres e-mail), a także wiadomości dotyczące naszego wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Rekruterów zainteresują także umiejętności, jakie posiadamy, czy liczba języków, w jakich potrafimy się swobodnie komunikować. Jeśli braliśmy dział w ciekawych projektach lub udzielamy się w jakiejś fundacji – nie zapomnijmy o tym wspomnieć! Bardzo często rekruterzy doceniają pozazawodową aktywność kandydata.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Po pierwsze, zadbajmy o to, by nasze wykształcenie i zdobyte doświadczenie zawodowe zostały przedstawione jak najatrakcyjniej. Jeśli chodzi o wykształcenie, zwróćmy uwagę na to, by obok nazwy kierunku, który ukończyliśmy, umieszczona była również informacja o konkretnej specjalizacji. Pozwala to na wyróżnienie się na tle innych kandydatów, szczególnie, że coraz częściej specjalizacje są przystosowane do wymagań pracodawców. Przykład – znacznie lepiej brzmi „zarządzanie projektami” czy „komunikacja kreatywna” niż samo zarządzanie lub filologia polska.

Jeszcze ważniejsze jest nasze doświadczenie zawodowe; powinniśmy dokładnie zastanowić się, co naprawdę warto umieścić w CV. Jeśli do tej pory pracowaliśmy na stanowisku podobnym do tego, na które aplikujemy, podkreślmy, jakie obowiązki wykonywaliśmy w poprzedniej pracy. Z kolei w przypadku, gdy nasze doświadczenie nie jest zbyt duże, postarajmy się przedstawić wszystko, czego nauczyliśmy się wcześniej, a co może być interesujące i przydatne dla naszego potencjalnego pracodawcy.