News 28.06.2016

E-mail – skuteczna forma reklamy

Internet nieustannie się zmienia – przygotowywane są nowe standardy i technologie, a bogactwo treści jest coraz większe. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że codziennie posługujemy się narzędziem z czasów informatycznej prehistorii – pocztą mailową opracowaną w znanym nam kształcie kilkadziesiąt lat temu, mianowicie w 1971 roku. Nie należy jednak lekceważyć drzemiącej w niej siły.

 

Trudno wyobrazić sobie następcę poczty elektronicznej – to wiekowy, ale sprawdzony, skuteczny i nietrudny w obsłudze system, którego nieustannie używa się w komunikacji internetowej. Co jednak najważniejsze, za jego pośrednictwem jesteśmy w stanie bardzo szybko wysłać wiadomość nawet do milionów adresatów jednocześnie – trudno więc o lepszy kanał reklamy.

 

Tanio i skutecznie

 

Internet jest ogromny, a przeciętny użytkownik porusza się w zakresie od kilkunastu do kilkudziesięciu znanych sobie witryn. Szansa na przeoczenie naszej reklamy jest zatem naprawdę duża – natknięcie się na nią zależy od zbyt wielu czynników, na które w żaden sposób nie mamy wpływu. Tego problemu nie ma z pocztą elektroniczną – wiadomość dostarczona w e-mailu trafia do skrzynki odbiorczej, a adresat może przeczytać ją w dowolnej chwili – zarówno kilka minut po wysłaniu, jak i tydzień później.

 

Forma dostarczenia to jednak drugorzędna zaleta – zdecydowanie najważniejszy jest koszt takiej formy reklamy internetowej. Tak naprawdę przeważająca większość kosztów sprowadza się do zapewnienia firmie odpowiedniej infrastruktury niezbędnej do masowej wysyłki wiadomości elektronicznych – inne wymagania będą dla małej firmy dysponującej co najwyżej kilkuset adresami e-mailowymi, inne dla korporacji potrzebującej serwera zdolnego obsłużyć nawet kilka milionów wysyłek jednocześnie. To nadal jednak koszty stosunkowo niewielkie w porównaniu do innych form reklamy, które miałyby zapewnić dotarcie do podobnej liczby odbiorców. Co istotne, marketing e-mailowy nie musi ograniczać się jedynie do reklam – nic nie stoi na przeszkodzie rozsyłania wszelkich newsletterów czy subskrypcji z wykorzystaniem do tego celu poczty elektronicznej.

 

Należy jednak pamiętać, że o ile najprostszą kampanię reklamową bez najmniejszego problemu roześlemy nawet za pomocą darmowych programów pocztowych, to jednak wybierając taką metodę, nie uzyskamy żadnych jakże cennych informacji. Do prowadzenia kampanii e-mail marketingowych trzeba skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, które monitoruje aktywność odbiorców – zarówno procent otwartych maili, jak i bezpośrednie interakcje z treścią wiadomości, na przykład otwarcie zamieszczonego w niej linku.

 

Wiele możliwości

 

Korzyści związanych z taką formą reklamy jest wiele. Nie tylko możemy budować w grupie odbiorczej wizerunek stabilnej, solidnej firmy na bieżąco informującej (potencjalnych) klientów o promocjach lub nowościach, lecz także – w dłuższej perspektywie czasowej i z pomocą wspomnianego we wcześniejszym akapicie oprogramowania – wyłonić najaktywniejszych odbiorców i bezpośrednio do nich kierować oferty specjalne. Mamy też bezpośredni podgląd w statystyki – e-mail marketing jest jedną z najlepszych form marketingu do aktywnej optymalizacji. Możemy w bardzo szybki sposób spróbować dobrać najlepszą godzinę do wysyłki naszej oferty (inne statystyki otwierania maili uzyskamy w poniedziałek w południe, inne w piątkowy wieczór), a także na bieżąco monitorować popularność danych informacji.

 

Trzeba jednak pamiętać o jeszcze jednej ważnej kwestii – nie możemy rozsyłać wiadomości do osób, które nie wyraziły na to zgody. Nawet jeśli takiej zgody nam udzieliły, to i tak musimy zapewnić im łatwy dostęp do polityki prywatności oraz opcję zrezygnowania z udziału w liście mailowej – oprogramowanie służące do e-mail marketingu bardzo często automatycznie dodaje odpowiedni link do maila (najczęściej w stopce, gdzie nie przeszkadza w odczytaniu całej wiadomości). Są to jednak jedynie kwestie formalne, które należy spełnić – do rozpoczęcia kampanii e-mail marketingowej wystarczą oprogramowanie, baza adresów odbiorców oraz podstawowa wiedza o HTML-u lub umiejętność skorzystania z oferowanych przez programistów kreatorów wiadomości.